مذهب

روز دوم محرم متعلق به کیست و چه اتفاقی افتاد؟

روز دوم محرم متعلق به کیست و در آن چه گذشت؟ تمامی جزئیات و وقایع روز دوم محرم را در این مطلب برایتان توضیح داده ایم.

به گزارش سبک ایده ال، ماه محرم ماهی است که امام حسین (ع) و 72 نفر از یارانش برای دفاع از حق در مقابل باطل جنگیدند و شهید شدند. چون روش ائمه در بزرگداشت شهادت امام حسین(ع) از اول محرم بوده است شیعیان هم با تأسی به سیره پاک آن ذوات مقدس از اول محرم عزاداری خود را آغاز می کنند و روزهای محرم را نامگذاری نموده اند.

روز دوم محرم

شب دوم:ورود به کربلا

روز دوم محرم متعلق به شخص خاصی نیست بلکه روز ورود به کربلا نامگذاری شده است زیرا امام حسین (ع) روز 2 محرم سال 61 ه.ق به سرزمین کربلا وارد شد.

وقایع روز دوم محرم الحرام ( روز دوم محرم – سال 61 هجری قمری )

دوم محرم سال 61 قمری امام حسین علیه‌السلام به کربلا رسید، در مقتل الحسین، وقتی که حُر به حسین(ع) گفت:«همین جا فرود‌ آی که فرات نزدیک است»، امام حسین(ع) فرمود:«نام اینجا چیست؟» گفتند:کربلا.

امام فرمود:اینجا، جایگاه کَرْب (رنج) و بَلاست. پدرم هنگام حرکتش به سوی صفّین، از اینجا گذشت و من با او بودم. ایستاد و از نام آن را پرسید. نامش را به او گفتند. پس فرمود:«اینجا، جایگاه فرود آمدن مَرکب‌هایشان، و جایگاه ریخته شدن خون‌هایشان است».

موضوع را پرسیدند. فرمود:«کاروانی از خاندان محمد(ص)، اینجا فرود می‌آیند.»( مقرم، مقتل‌الحسین(ع)، دار الکتاب الاسلامیة، ص192)

سپس امام حسین(ع) فرمود:«اینجا، جایگاه مَرکب‌ها و خیمه‌گاه ما و قتلگاه مردان‌ ما و جای ریخته شدن خون‌هایمان است.» (ابن‌شهر آشوب، المناقب، 1379ق، ج4، ص97.) آنگاه فرمان داد که بارهایشان را در آنجا فرود آوردند.

منبع: نمناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا