سلامت پوست و مو

عواقب عدم استفاده از ضدآفتاب

ضد آفتاب را میتوان مهمترین محصول مراقبت از پوست دانست که استفاده از آن برای مردان و زنان و حتی کودکان در تمام فصول سال پیشنهاد میشود.

به گزارش سبک ایده آل به نقل از صدآنلاین، ضد آفتاب را میتوان مهمترین محصول مراقبت از پوست دانست که استفاده از آن برای مردان و زنان و حتی کودکان در تمام فصول سال پیشنهاد میشود. نور خورشید در کنار تمام فواید خود مانند افزایش ویتامین D، افزایش کیفیت خواب، کاهش وزن، بهبود خلق و خو، دارای اشعه های فرابنفش UVA و UVB است که در صورت عدم استفاده از ضد آفتاب باعث آفتاب سوختگی، افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست، چین و چروک و پیری زودرس پوست میشوند. جلوگیری از خطرات و عوارض تابش های فرابنفش آفتاب با خرید ضد آفتاب مناسب نوع پوست و شرایط پوستی فارغ از نوع آن یعنی بی رنگ و رنگی، کرم، ژل، فلویید و استفاده روزانه از آن برای خانم ها و آقایان میسر میشود و پس از آن میتوانید با خیال راحت از فواید آفتاب بهره مند شوید.

عوارض استفاده نکردن از ضد آفتاب چیست؟

آسیب های اشعه های فرابفنش آفتاب

اشعه ماوراءبنفش به دو نوع تقسیم می‌شوند:

اثرات UVA:

این اشعه به تمام لایه‌های پوست، از لایه خارجی(اپیدرم) تا غشای میانی، نفوذ کرده و به کلاژن و بافت الاستین که عامل زیبایی و جوانی پوست هستند، آسیب میزنند و باعث پیری زودرس و چین و چروک میشود.

اثرات UVB:

این اشعه خورشیدی فقط به اپیدرم آسیب می‌زند و در مقایسه با اشعه UVA، قدرت تخریب بیشتری دارد. اشعه UVB باعث سوختگی، قرمزی پوست، تغییر DNA سلول های پوست و حتی باعث ایجاد سلول‌های پیش‌سرطانی هم می‌شود.

افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست

به گفته متخصصین پوست اشعه های UVB میتوانند با تغییر در DNA سلول های پوستی و جهش ژنتیکی آنها باعث بوجود آمدن سلول های سرطانی و در نتیجه سرطان پوست میشوند. همچنین اشعه های فرا بنفش باعث تولید رادیکال های آزاد میشوند که آنزیم های تجزیه کننده کلاژن پوست را افزایش داده و ماده ژنتیکی سلول را به روشی که منجر به سرطان شود تغییر میدهند.

به گفته بنیاد سرطان پوست امریکا، استفاده روزانه از ضد آفتاب خطر ابتلا به سرطان پوست سلول سنگفرشی را تا 40٪ و ریسک سرطان پوست ملانوما را تا 50٪ کاهش می‌دهد.

آفتاب سوختگی

می‌دانید فقط 20 تا 30 دقیقه قرار گرفتن زیر نور خورشید برای بروز آفتاب سوختگی کافیست؟ آفتاب‌سوختگی درجات مختلفی دارد و برخی از انواع شدید آن منجر به تاول، سوختگی، خارش، قرمزی، خشکی پوست، ترشحات و پوسته‌پوسته شدن هم شود. ضمناً آفتاب‌سوختگی مکرر می‌تواند بروز مشکلات پوستی بلندمدت را در پی داشته باشد.

پیری زودرس پوست

نور خورشید می‌تواند با ایجاد چین و چروک، خطوط ریز و نقاط تیره روی پوست باعث پیری پوست صورت و برخی از نواحی بدن مثل دست‌ها و قفسه سینه شود. تابش های فرابنفش آفتاب با تجزیه پروتئین های کلاژن و الاستین در لایه های عمیق پوست که باعث جوانی و خاصیت ارتجاعی پوست هستند، باعث کاهش سلامت و خاصیت انعطاف پذیری پوست شده و در نتیجه باعث خشکی و چین و چروک میشوند.

افزایش خشکی و دهیدراته شدن پوست

گرمای خورشید می‌تواند رطوبت طبیعی پوست را از بین ببرد و باعث خشکی و دهیدراته شدن پوست شود و درنتیجه باعث تحریک و التهابات پوستی شود.

تغییر رنگ پوست و بروز لک

نور خورشید باعث افزایش میزان تولید ملانین یا رنگدانه‌های پوست و در نتیجه بروز لک میشود.

تشدید اسکار و جای جوش

جوش‌های قرمز و آبله، ترشحات و التهاب پوستی با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تشدید شده و ظاهر پوست را تیره‌ و ناهموار و درمان را هم سخت‌تر می‌کنند.

تضعیف سیستم ایمنی

عوارض ضد آفتاب نزدن فقط به سلامت پوست محدود نمی‌شوند. یکی از مطالعات انجام شده در دانشگاه بوینوس آیرس نشان داده اشعه‌های فرابنفش می‌توانند به سیستم ایمنی آسیب بزنند و در نتیجه دستگاه‌ها و اندام‌های مختلف بدن در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها آسیب‌پذیرتر خواهند شد.

برای جلوگیری از مضرات نور آفتاب چه کار کنیم؟

استفاده از ضد آفتاب

بهترین راه جلوگیری از آسیب های ناشی از آفتاب، استفاده از ضد آفتاب است. یک ضد آفتاب با حداقل SPF 30 و برچسب طیف گسترده (Broad-spectrum) می‌تواند از پوست صورت و بدن در مقابل همه این آسیب‌ها محافظت کند.

پوشش مناسب

استفاده از عینک آفتابی، کلاه، لباس مناسب مانند پیرهن آستین بلند میتواند در کنار استفاده از ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر آفتاب استفاده شود.

آیا ضد آفتاب عوارض دارد؟

خیر، استفاده از ضد آفتاب، هیچ‌گونه عوارض جانبی قطعی ندارد که بتوان از آن به‌عنوان مضرات ضد آفتاب یاد کرد و عوارض جانبی آن بسیار نادر و جزئی هستند و معمولاً به‌دلیل استفاده از محصول ناسازگار با پوست رخ می‌دهد. در مقابل، بسیاری از عوارض ضد آفتاب نزدن قطعی و اجتناب‌ناپذیر هستند.

برخی از عوارض جانبی ضد آفتاب برای انواع پوست عبارتند از:

سوختگی، خارش یا احساس گزش در پوست

قرمزی و التهاب پوست

تجمع آلودگی در فولیکول‌های مو

احساس خشکی یا کشیدگی پوست

احساس سوزش در چشم‌ها

حساس شدن و التهاب نواحی نازک پوست

این عوارض ضد آفتاب ناشی از ترکیبات موجود در محصول هستند و با استفاده از محصول سازگار با پوست و با کیفیت برطرف می‌شوند. هنگام انتخاب و خرید ضد آفتاب به جنس پوست، ترکیبات ضد آفتاب و سازگاری این دو با یکدیگر توجه کنید. در این صورت، احتمال بروز مضرات و عوارض ضد آفتاب بسیار اندک خواهد بود.

فواید نور آفتاب برای پوست صورت و بدن

ویتامین D

نور خورشید یکی از منابع اصلی ویتامین D است. ویتامین D به جذب کلسیم و فسفر کمک میکند و باعث بهبود سلامت استخوان، تقویت سیستم ایمنی، سلول‌های خونی، بهبود التهابات پوستی و خطر ابتلا به سرطان را کاهش میدهد. اگر روزانه 5 تا 15 دقیقه (یا 30 دقیقه برای پوست تیره) در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، ویتامین D مورد نیاز بدن‌تان تأمین می‌شود.

بهبود کیفیت خواب

نور آفتاب باعث تنظیم ساعت بیولوژیک بدن از طریق تنظیم ترشح هورمون ملاتونین میشود و همچنین به کاهش استرس کمک میکند.

کاهش وزن

نور خورشید باعث چربی سوزی و کاهش وزن میشود. برای اینکار لازم است از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر حداقل 30 دقیقه در معرض نور آفتاب قرار گرفت.

کاهش فشار خون

نور آفتاب باعث آزاد شدن اکسید نیتریک در بدن میشود و که به کاهش فشار خون کمک میکند.

تنظیم عملکرد مغز

نور خورشید باعث تنظیم هورمون ها میشود و از اختلالات دستگاه عصبی جلوگیری میکند.

بهبود سلامت روان

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب باعث بهبود سطح هورمون سروتونین میشود که وظیفه بهبود خلق و خو را بر عهده دارد و باعث بهبود وضعیت افسردگی و اختلال عاطفی فصلی(SAD) میشود.

بهبود شرایط پوست

طبق تحقیقات انجام شده قرار گرفتن در معرض نور آفتاب باعث بهبود بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، آکنه و یرقان میشود.

بهبود سلامت چشم

طبق تحقیقات انجام شده ویتامین D باعث بهبود بینایی و پیری چشم میشود.

سخن پایانی

نور آفتاب دارای فواید زیادی برای پوست صورت و بدن است که مهمترین آنها ویتامین D میباشد. اما ضرراتی که تابش های فرابنفش دارند مانند آفتاب سوختگی، پیری پوست و افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست میتوان جبران ناپذیر باشند و راه حل جلوگیری از ضررات آفتاب در عین استفاده از فواید آن، استفاده از ضد آفتاب و پوشش مناسب مانند عینک آفتابی و کلاه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا